tisdag 24 november 2009

Tora & Rut - 1 År


Galet att tänka att det gått ett helt år sen den där morgonen vi tog taxin till BB för att sen bara någon timma senare vara 3-barnsföräldrar. Barnmorskorna som tog emot oss vid dörren till BB såg i mammans ögon att det inte var långt kvar och vi fick genast ett rum och en undersökning. Den tänkta extrapersonalen som brukar vara standard vid tvillingförlossningar hann inte på plats. Men som tur var så skedde det hela mer eller mindre komplikationsfritt. Själva prestationen i sig - att föda 2 barn med 7 minuters mellanrum är ju ingenting att leka med, så trotts uteblivna problem var det såklart en enorm påfrestning för den fantastiske modern. Jag skulle aldrig klarat det utan dig mitt hjärta. Puss.

Ett helt år har nu gått och ingenting är sig likt. Nya tider. Ny vardag. Nytt hem. Ny bil. Ny vagn. Nya nätter. Nya utmaningar. Nya omöjligheter. Nya kollapser. Nya krafter. Nya prövningar. Nya lösningar. Nya behov. Nya perspektiv. Nya galenskaper. Nya upplevelser. Nya glädjetut. Nya skratt. Ny gråt. Nya skrik. Nytt pussel. Nya bitar. Nya vänner. Nya rutiner. Nya frustrationer. Nya älsklingar.

Alltihopa är fullkomligt galet och jag har fortfarande svårt att förstå att jag är en del i allt det här. Jag får inte ihop hur det gick till. Hur hamnade vi här? Misstänker att jag aldrig kommer få ihop dessa funderingar, men allt fortsätter ju ändå som tur är. Nu har vi klarat första året, nu ska vi väl klara ett till, och ett till, och ett till, och ett till...

Grattis Tora & Rut på 1års-dagen. Ni och Svante är det finaste och bästa vi har. Vi älskar er så. -Mamma & Pappa.

tobias.

10 kommentarer:

Familjen Sundström sa...

Ett stort grattis till Tora och Rut på 1-års dagen!

Evelina sa...

Massor av Grattis till Tora och Rut! OCH till Mamma och pappa som klarat resan galant.
Grattis till er alla!

Linda sa...

Stort grattis Tora och Rut! Att förstå att man "helt plötsligt" blir trebarnspäron sådär...det är som att det inte landar riktigt. Man får gilla läget. Lycka till med år nummer 2 nu. Det är MYCKET LÄTTARE!!!

MOE sa...

Massor av grattis till töserna!

Tobias, du skriver så fint att ögonen tåras på mig..men jag är ju iofs lite känslig för tiden också. :)

helena sa...

Grattis grattis!

Lisa sa...

Stort grattis till töserna och till ER. Så fantastiskt duktiga ni är!! Många kramar //Lisa

Anonym sa...

Tobias!
Först och främst vill jag säga ett stort Grattis till er alla! Vad stolt du ska vara, 1 år avklarat! Och vad lycklig du kan vara!
Mina två gossar kom till oss för 10 månader sen. Det har varit en otroligt tuff tid och jag har velat brista ut i gråt som ett barn miljoner gånger, men det har funnits nån spärr inom mig "va stark, gråt inte, det är du som ska vara stark, du är mor!", men två gånger har jag gråtit ohämmat och det är då jag läst din blogg. Du sätter orden så mitt i prick och så fint, precis som det känns för oss också. Din sång för Tora och Rut på deras dopdag var första gången tårarna fick spruta och andra gången idag. Tack, det är skönt når tårar kommit. Det är så skäönt att höra att fler har det som vi. Det är lätt att känna sig ensam bland alla utvilade en-barns-föräldrar.
Lycka till med år nr två!
/Anna.

Karin sa...

Grattis till 1-åringarna! Vad kul att de kommit in på sin andra årgång med massor av utvecklingssprång i antågande (som om år 1 inte innehöll det...tar tillbaka!). Gillar din "ny-lista". Håller med helt. Livet förändras verkligen med 3 små nya krabater i ens liv... /Karin

Lindas värld sa...

Så underbart vackert du skriver!!
Hoppas att ni och tjejerna fick en riktigt fin födelsedag.Linda

Kapybaran sa...

något i efterskott: supergrattis till såväl tjejerna som resten av familjen!
det blir ack så mycket enklare ju äldre de blir!