tisdag 14 juli 2009

Kände efter och tänkte om

I morse när jag vaknade kände jag att dagens inplanerade utflykt med Svantes gamla malmökompis med pappa inte kändes bra. Eller snarare så kände jag mig inte bra. Inget fel på mig, men inte på humör. För mycket av för lite sömn och för låg i energi. Jag bestämde mig för att dra mig ur och stanna hemma. Känns alltid lite dåligt att göra så. Att höra av sig bara någon timma innan en inplanerad grej och backa ur. Men jag är så glad att jag gjorde det. För istället kunde morgonen bli lite lugnare. Mamman och döttrarna gav sig iväg på deras inplanerade dagsutflykt medan jag och Svante stannade hemma. En lugn frukost och sen var vi liksom sugna på en heldag tillsammans bara han och jag. Snacka om skillnad mot att vara hemma allesammans. Det finns inte en endaste likhet.

Först tog vi en cykeltur till en lekplats jag spanat i en annan del av byn. Där finns en linbana som jag trodde Svante skulle gilla. Rätt gissat. I den gnodde vi i en dryg timma. Sen cyklade vi till ett café och åt var sin glass. Efter detta åkte vi hem och lagade lite mat. Efter maten låg vi i fåtöljen och lyssnade på musik. Svantes senast köpta platta - "Hajar du" av James Hollingworth & Jojje Wadenius. När vi slappat klart tog vi på oss badkläderna och cyklade ner till stranden. Mycket skönt i vattnet och vi låg i och badade riktigt länge. Värmde oss en stund på stranden. Låg och pratade om allt möjligt. Han har ju som sagt så oerhört mycket att berätta. Idag berättade han bland annat om när han och hans mormor varit och badat utanför Ängelholm och sett en jätteliten tant som var brun. Jag undrade om hon var brun för att hon var solbrän? Det var hon inte för hon använde solkräm, svarade han då. Så då var hon kanske från ett annat land tänkte jag? Det trodde han nog. Brun och jätteliten, det var hon, tanten.


När vi väl kom hem ifrån stranden hade resterande familj hunnit anlända. Trötta små systrar lyckades ändå hålla modet uppe under våran kvällsmat. Detta med hjälp av varsitt rån. Det var rånpremiär idag och mycket populärt. Att man kan bli kladdig av att äta kex torde vara en omöjlighet, men alla som har barn vet att så icke är fallet. Detta ledde också vidare till att de somnade oerhört snabbt och odramatiskt ikväll, båda två. Det har inte hänt på väldigt länge känns det som. Dom har båda varit väldigt svårsövda sen rätt lång tid tillbaka. Men ikväll slocknade dom bägge två och sover ännu (3 timmar senare) utan några oroligheter. Vill inte hoppas något om natten, jag vet ju vad som då brukar hända.

Lyckades i alla fall återfinna lite ny energi igen genom att vara lite trist och ställa in redan planerade trevligheter. Vi tar den där utflykten en annan dag och det ser vi fram emot.

-tobias.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som en fin fin dag. Jag och Nea fick en regnig men ändå underbar dag på skånes djurpark och det var riktigt skönt att ladda upp Nea Pappa tid, så jag förstår helt vad du menar.

Kanske kan vi komma och testa linbanan och stranden med er vid tillfälle.

Tobias

Vilda sa...

Vilken mysig dag ni verkar haft. Ibland måste man följa sitt hjärta... Njut nu av lovet som är kvar! / Ulrika

Karin sa...

Inget går upp mot en dag med storebror på tu man hand! Underbart. hur kunde man ens komma på tanken att gnälla innan? Lycka till med Projekt Natten. Ett måste för att bli människa. Kör hårt och var envis!
/Karin