onsdag 14 april 2010

Det händer mycket en vanlig dag

Idag har allt hänt. Det har varit en underbar dag. Det har varit en intensiv dag. Det har varit en otäck dag. Åtminstone så var det otäckt en liten stund. Men det räcker för att pulsen ska gå upp i ett ohälsosamt tempo. Det hela började med att jag plockar ner Rut från soffbordet för ungefär 8.e gången på mindre än 10 minuter. Eftersom jag själv försökte laga mat just då bestämde jag mig för att blockera ingången till vardagsrummet. På så sätt slapp jag springa och lyfta ner henne om och om igen. Skönt. Tora bryter ihop för att Rut biter henne i handen. Något som faktiskt inte hänt 1 endaste gång sen jag skrev om det sist. Så vi hade liksom hoppats att det var nåt tillfälligt som slutat lika snabbt som det börjat. Nu får vi väl se? Nu hände det i alla fall igen. Inget farligt bett, men nog för att få en trött och hungrig Tora att ge upp. Så med henne på armen fortsätter jag steka (enligt onsdagstraditionen) pannkakor vid spisen.

Rut följer med ut i köket och på ett ögonblick lyckas häva sig upp över Svantes "Tripp Trapp-stol" som vi alltid har liggande ner för att förhindra just klättring. Men hon häver sig upp över kanten och stupar rakt ner på andra sidan med huvudet först. Landar på pannan och får kroppen över sig. Nacken böjs så jag är 100% säker på att hon knäckt den. Jag har sett dom ramla rätt mycket och falla på otäcka sätt. Brukar inte bli såå orolig, men ikväll såg det fruktansvärt otäckt ut. Jag trodde verkligen hon bröt nacken. Det gjorde hon såklart inte. Hon blev jätteledsen och storgrät. Men fungerade som hon skulle. Strax därefter satt hon och åt pannkakor för glatta livet. En bula och ett litet skrapsår i pannan är spåren som lämnades kvar efter det hela.

Vad ska man göra? Jag hade just blockerat möjligheten att dansa på soffbordet för att slippa höra henne falla i backen. Jag hade en gråtande Tora på armen som för en stund hade tappat hoppet om kvällen. Rut handlar blixtsnabbt och plötsligt så bara händer det. Så är hon hela tiden. Och självklart lär hon sig ingenting av sina misstag. Det fungerar ju inte så. Jag fick givetvis ta bort henne från nya klättringsförsök på samma stol strax efter kvällsmaten. Inte bara 1 gång...

Jag minns ett inlägg som Linda skrev på grannbloggen themedhonung om en på många sätt liknande upplevelse. Jag kände igen mig i det hon skrev då. Nu vet jag exakt vad hon menade. Hemska syn.

För att byta till ett trevligare ämne tänkte jag bjuda på ett smakprov på hur Tora och Rut klär i MOLO-mössan som jag lyckades vinna i tävlingen på bloggen ett plus ett blev fyra. Fina va? Vi får helt enkelt slå till på att köpa 1 till så dom har varsin. Annars blir det slagge.


Lägger också in en bild från förmiddagen då vi hjälptes åt att vattna blommorna utanför dörren. Mycket vatten på många ställen, men kanske inte så värst mycket just över blommorna.


Slänger också in en bild på Svante som idag äntligen lottades fram att få ta hem guldpåsen ifrån förskolan. I denna ska han lägga i någonting hemligt som han i morgon ska beskriva och låta dom andar få gissa vad det är. Han har väntat länge nu. Han blev dragen sist ut av alla - nr 17. Det har varit bestämt sen länge att det är Diesel 10 som skall in i påsen och så blev det. I morgon ska han äntligen få berätta att den har 8 hjul. Den är grön, svart, grå och brun. Den har en krossande, gripande klo och en sur min...


-tobias.

2 kommentarer:

Vikkan sa...

Fyyyyyyyyy vad läskigt! *ryser i hela kroppen* Våra barn är smått fantastiska vad gäller att ramla och slå sig. Man tycker det borde göra ONT men de reser sig och gråter, men sen är det bra. Lär sig något: Näää, men annars skulle de väl inte lärt sig gå heller för då ramlade de ju hela tiden. Envishet och upptäckarlust får dem att klättra vidare!

Elias stöp på huvudet igår då han hoppade i soffan och råkade hoppa ut från soffan. Gråt och illtjut men sen gjorde han om det igen och igen och igen!

Så fina Rut och Tora blev i mössan!!! Du kan köpa 1 till här:
www.annacill.se eller www.elvasmatroll.se men skynda på innan de tar slut. Storlekarna har tagit slut på flera andra webshoppar redan. Jag har kollat!

Evelina sa...

ÅÅÅÅHH, dessa akrobater som barn är, som du säger det är sjutton i mig ofattbart att de inte lär sig!!
Dessa kullerbyttor a´la knäcka nacken är hemska, man tror ju att de just bryter nacken. Fyyy!
Klättrandet har tyvärr inte slutat än..nu 2,3 år..