måndag 17 november 2008

Beskedet den 13 maj 2008 - Som jag minns det.

När vi satt där och väntade på läkaren som skulle genomföra ultraljudsundersökningen fick vi syn på en bild av ett "tvillingfoster". Min fru som träffar många småbarnsföräldrar i sitt jobb hävde snabbt ur sig: -Tänk om vi ser att det är tvillingar. Alla småbarnsmammor ser ju trötta ut, men tvillingmammor ser för j-a slitna ut. Ganska direkt efter den kommentaren öppnade läkaren dörren och det var dags för själva ultraljudet.

Det här var bara 10 veckor in i graviditeten och vi hade fått en tid för denna tidiga kontroll för att undvika onödig oro då vi innan råkat ut för ett par tidiga missfall. Så när läkaren frågade om vi såg något speciellt hade vi lite svårt att svara på det. Ett 10 veckors foster ser ju inte mycket ut för världen kan man tycka. Hon förklarade då att hon kunde se ett till synes välmående foster med hjärta, huvud osv. Där minns jag att jag slappnade av, för det var exakt vad jag hoppats få höra. Men sen tillägger hon plötsligt: -Och om jag vänder runt lite här så hittar jag en till. I exakt det ögonblicket fick jag en oerhört intensiv andning med väldigt korta andetag. ÄR DET SANT? Menar du att du ser två liv därinne? Ska vi ha tvillingar? Jag började småskratta och och frågade en massa gånger om det var sant som hon sa. Svårt att minnas mycket mer exakt än så, för det hela var minst sagt en smula omtumlande. Jag minns dock att när vi gick tillsammans därifrån hade vi båda två mobilerna vid örat för att ringa till våra föräldrar och berätta denna totala överraskning.

Sen dess har vi nog aldrig riktigt landat i tanken på att vi snart ska få två små barn och att vår lilla tremannafamilj snart ska bli en femmannafamilj. I skrivande stund är vi fortfarande bara tre, men när som helst kommer det bli ändring på det. Kanske i natt, kanske i morgon, kanske om en vecka? Bara en sak är säker. Dom har redan börjat styra och ställa med oss, och då har dom ju inte ens hittat ut. Undrar just hur detta ska gå?

-tobias.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Fint skrivet, Tobbe. Bloggen är tillagd i bokmärkesraden, och jag önskar er all lycka med detta duo-äventyr. Hälsa la familia!

Vilda sa...

Ser fram emot att följa ert äventyr... :-)/Ulrika (jobb)

Anonym sa...

Oj oj vad spännande det är! Så fint skrivet! Vi önskar er all lycka till! Skall följa er i bloggen :) Vår lilla Molly är nu 8 veckor! Vad mysigt det är!
Kram Ellen och Anders

Anonym sa...

Yes!! Äntligen är du tillbaka i bloggvärlden, med nya spännande äventyr! Ska bli ett nöje att följa bloggen. Lägger den i bokmärkesfältet nu. :)
Många kramar och stort lycka till på färden!
//Lisa

Anonym sa...

Hej kusin!
Den här bloggen ska jag se till att följa! Spännande...
Lycka till med allt!

/Jill

Anonym sa...

Spännande....fast jag minns det som den 13 maj, det var då du var med Karin och mig på Victoriateatern på Kulturkväll,och kom alldeles skärrad och upprymd.
Nu väntar vi på "Björn & Benny"
hälsar Processan

TvillingTur sa...

...klart du har rätt. 13 maj skulle det vara. har helt enkelt skrivit fel. men nu är det ändrat. lärare ut i fingerspettsarna, processan...

Anonym sa...

Fasen va kul ! Eftersom jag själv har en tvillingsyrra vet jag att det var jäkligt skönt att ha en polare därinne i kaggen. Tänk att spendera 9 månader själv utan ens en liten guldfisk att sällskapa med. Vad gör man ? Spelar på Navelsträngen eller ?
Kramar, daniel-fotografen-gitarristen...

Anonym sa...

hello bror med fam!!
¨klart jag kommer följa er här minns ju ditt något luddiga samtal där du fick fram att det skulle bli 2!! Ringde upp dig istöllet några timamr senare och då var funderingarna mer på allt ni skulle behöva dubbelt av,, bilbarnstolar, barnstolar mm du bara rabblade..
Linus

Pernilla sa...

Det finns inget som det där beskedet om tvillingar på ultraljudet. Vi fick vårt besked i v 19 - det var minst sagt omtummlande. Magen guppade av skratt och samtidigt rann det tårar av lycka.