lördag 22 november 2008

Faktadags: en- & tvåäggs...

Efter allt googlande och bokläsande på just tvillingtemat har man ju tagit åt sig en hel den information och kunskap inom ämnet. En del visste jag redan innan, men väldigt mycket nytt har jag lärt mig. Kommentarer från tidigare inlägg här på TvillingTur har skänkt mig tanken att det är dags att reda ut några olika begrepp och fakta just på ämnet tvillingar. Jag börjar med skillnaden på enäggs- och tvåäggstvillingar:

Tvåäggstvillingar är det vanligast förekommande "tvillingsorten" skulle man kunna säga. Dom kommer till genom att två spermier befruktar två ägg, vilket innebär att de kommande barnen har olika arvsmassa. I dessa fall kan tvillingsyskonen vara av olika eller samma kön och är i princip inte mer lika varann än andra syskon, fast med skillnaden att de delat plats i sin mammas mage och kommer vara helt jämnåriga.

Enäggstvillingar uppstår då ett ägg befruktas av en spermie och sen av någon anledning delar på sig. På detta sätt bildas två individer med identisk arvsmassa och kan därför aldrig vara av två olika kön. Dessa tvillingsyskon blir som "kopior" utav varandra. Antalet graviditeter av tvåäggstvillingar varierar i hela världen medan graviditeter med enäggstivllingar uppstår tämligen konstant. Nånstans mellan 3-5 av 1000 födslar är enäggstvillingar.

Det här har jag snappat upp i boken "Fler än en - att vänta tvillingar" (1995) som oxå bjuder på några sköna tecknade illustrationer på ämnet. Jag passar på att bjuda på en gravid tvillingmamma just i den tid där vi befinner oss.



-tobias.

1 kommentar:

Anonym sa...

Som lite kuriosa kan nämnas en historia jag hört berättat från en enäggstvilling. Hon hade varit på föreläsning om arvsanlag och en del av denna föreläsning hade handlat om inavel. Forskaren presenterade riskerna för genetiska missbildningar i procenttal om släktingar fick barn. Dvs om två kusiner fick barn si och så stor risk för missbildning, om föräldrar fich barn med sina barn, si och så stor risk. Han hade toppat det hela med att säga att om två enäggstvillingar får barn är det 100 procent att det blir missbildning. Ho hade då opponerat sig om att enäggstvillingar inte kan få barn med varandra. (Av ändå ganska uppenbar anledning). Han hade blivit konfys och fick erkänna att han aldrig tänkt så långt och att ingen under de tio år han föreläst om detta påpekat det kuriosa. Så kan det gå om man lever i teorin. Lycka till, för snart är det dags!