onsdag 19 november 2008

Hur lång kan en timma bli?

Olika saker tar olika lång tid. Lika långa tider kan kännas som oerhört olika lång tid. Största risken för missfall är inom de 12 första graviditetsveckorna. När man misstänker att en graviditet är pågång och man får ett positivt graviditetstest är man redan ett par veckor in i graviditeten, men ändå kan de där 12 första veckorna kännas som en rätt lång väntan. Jag kan inte påstå att jag är en orolig typ, eller någon som förväntar mig att saker ska gå snett. Jag ser ofta väldigt positivt på det mesta och förväntar mig att saker och ting ska gå väl. Ändå upplevde jag väntan på vecka 12 som orimligt lång. Sen gick det betydligt snabbare att vänta in vecka 18 och därifrån tickade veckorna på som helt normala veckor.

En vanlig graviditet med ett barn (en "enling", som det beskrivs i böcker skrivna med tvillingar som utgångspunkt) räknar man med förlossning efter 40 veckor i snitt. En tvillingförlossning ligger i snitt efter 37 veckor. Dessa medeltal har en marginal på 2 veckor hit eller dit, alltså kan en tvillingförlossning vecka 35 räknas som normalt. En födsel innan vecka 34 kan ses som lite väl tidig, då inte lungorna är färdigutvecklade vid det stadiet. Trots det så har det fötts barn redan innan vecka 30, som har tagits hand om på sjukhuset de första veckorna och sen tagit igen sig och vuxit ifatt som vilket annat barn som helst. Det är helt klart en fantastisk sjukvård vi har.

När våra små vänner hade befunnit sig i magen mellan 34-35 veckor fick vi åka in till förlossningen då det blev lite komplikationer som krävde en undersökning. Efter undersökningen visade det sig att det inte var någon fara, men det var ingen idé att åka hem, för förlossningen väntade nog vilken stund som helst. Jag fick åka hem medans frun min fick läggas in på prenatalavdelningen intill förlossningen. Nu satte hjärnan igång sitt mest aktiva förberedelseläge och mobiltelefonen fick ligga på kudden brevid så jag omöjligt skulle kunna missa ett samtal under natten. Något svårt att sova den natten, men tillslut ringde väckarklockan som vanligt och det var morgon igen, men inget samtal missat under natten. Ett dygn till gick och fortfarande ingen förlossning pågång. Frun blev utskriven och hemskickad igen och det var bara att fortsätta vänta på som vanligt igen. Ännu en gång hamnade vi i en tid där en helt vanlig timma kändes som en ovanligt lång tid. Sen dess har det nu gått 2 och en halv otroligt långsamma veckor och tiden känns allt drygare för varje timma. På fredag går vi in i vecka 38 och det räknas ju alltså som en helt normal tid för en "enlingsförlossning", skillnaden nu är bara att påfrestningen på en tvillinggravid kropp ter sig synnerligen brutalare än en vid en "vanlig" graviditet. Att en tvillinggravids kropp anses i vecka 30 vara likvärdig en enlingsgravid i vecka 40 talar ju sitt tydliga språk. Med den mattematiken skulle min kära ligga ca 7-8 veckor över tiden. Den ekvationen går kanske inte helt ihop, men sanningen är inte långt borta. Snälla någon, hjälp...

-tobias.

1 kommentar:

MOE sa...

Hej där!

Kul med en tvillingblogg! Smart också...för jag gissar du får upprepa samma svar på samma frågor många gånger :)

Hälsa Frugan och Lillgrabben
Kram