fredag 10 april 2009

Får jag fråga en sak?

4 kvällar i rad har Svante efter sin läggning haft sina funderingar. Eftersom han vill somna och sova själv inne på sitt rum har han dörrarna stängda efter att lampan släckts. Ibland ropar han på oss och har nåt att säga, men oftast är han bara nöjd och tyst och somnar strax efter att dörren till köket stängts. De senaste kvällarna har vi dock hört honom mumla något där inne och när vi lyssnat lite närmre har vi hört honom säga: Får jag fråga en sak...? Första gången var det mamman som undrade vad han ville fråga och då fick hon till svar: Varför är ni uppe så tidigt? Mamman svarade: Så sent, menar du? Svante: Varför är ni uppe så sent? Mamman förklarar att systrarna ska få sin kvällsmat och sen ska vi sova vi också. Svante godtar svaret och somnar. Kvällen efter var det jag som hörde honom mumla inne från sängen. Samma sak: Får jag fråga en sak? Varför är ni uppe så tidigt? Jag svarade ungefär samma som mamman kvällen innan: Så sent menar du? Svante håller med och jag berättar också att systrarna ska få sin kvällsmat och sen ska vi också snart sova. Svante nöjer sig och somnar gott. Igår hör jag honom åter igen på samma sätt, men den här gången är frågan: Varför är mamma fortfarande uppe? Jag berättar att vi ska ge systrarna kvällsmat och sen sova. Helt OK tycker Svante som åter igen somnar gott. Ikväll hördes ännu en gång: ...får jag fråga en sak? När mamman denna gång kom för att ta emot frågan löd den: Varför får inte jag vara med? Mammans svar fick bli: Jag ska bara göra i ordning flickorna kvällsmat och sen ska vi alla sova. Även denna gång mottogs svaret positivt och vår lille kille somnade gott strax efter. Undrar just vilken fråga han kommer ställa i morgon?

För övrigt kan jag glatt meddela att ikväll är 3e kvällen i rad som flickorna somnar 21:15 i sina sängar. De 2 senaste nätterna har de sovit fram till ca 03:00 för att sen amma lite snabbt och sen somna om och sova gott till ca. 07:00. Igår sov Tora enda fram till 05:00 innan hon vaknade och var hungrig. Vårt liv har fått se en glimt av kvällar utan vakna barn igen och vi gillar vad vi får uppleva. Vi hoppas detta är början på något som kommer hålla i sig. Men vi passar oss noga för att ta ut någon seger i förskott. Men vi är glada för varje lyckad kväll och natt. Må våra små fina flickor få sova gott och länge var natt i resten av deras liv.

-tobias.

1 kommentar:

Karin sa...

Underbart med sömn! Hoppas det håller i sig, för ER skull. Inget är så underbart som att få sova gott.. Lycka till! Har ni kämpat på ngt speciellt sätt?