söndag 26 april 2009

Ett fullkomligt Kaos


Tora och Rut har hunnit bli 5 månader gamla. Mycket märkligt vad tiden går. Mycket har hänt sista månaden och det börjar märkas att de växer till sig från små bäbisar till en stora bäbisar. Svante är noga vad det gäller vem som är bäbis, barn och vuxen. Systrarna är fortfarande bäbisar, men på god väg uppåt.

Det är en blandning av positvit och negativt i deras utveckling just nu. Det possitiva är ju helt klart att kvälls- och nattrutinerna börjat falla på plats och de sover numer i sina sängar när innan klockan slagit 21:00. Ofta redan strax efter 20.00. Vi har givetvis upplevt en och annan kväll som inte utspelat sig helt efter de nya reglerna, men oftast så. Däremot har de den senaste veckan inte varit lika roliga att ha i sin vagn under eftermiddagarna. Deras eftermiddagslur i samband med hämtningen av Svante på dagis kl. 14:00 med tillhörande lek- och mellanmålsutflykt är inte längre vad den varit. Istället för att sova gott till 16-tiden vaknar de nu redan runt 14:30 och är helt vansinniga om de inte får komma upp ur vagnen. Snacka om utmaning - att leka med en 3 och ett halvt år gammal kille som just fått smak på att klättra i träd och samtidigt underhålla 2 stycken 5-månaders flickor som totalvägrar att ligga i sin vagn. Eftersom jag jobbar vid den här tiden är det mamman som fått försöka lösa den ekvationen. Hon har varit totalt slut varenda dag och våndas hela tiden för kommande dagar av gråtande tvillingflickor, klättrande storebröder och stirrande mammor runt omkring en.

Den här helgen har det varit jag som varit ute med alla 3 barnen på egen hand. Det är liksom det enda sättet att någonting blir gjort här hemma. Att 1 vuxen tar ut alla barnen och 1 vuxen stannar hemma och får saker gjort. Det har varit en nyttig helg för mig misstänker jag. För hur mycket jag än fått berättat och beskrivet för mig har jag ändå inte riktigt lyckats greppa hur det egentligen är. Att vara där ute, på stan, eller i nån park och försöka reda ut alltihop när 2 av 3 är grymt missnöjda. Att bära Rut, dra Tora i vagnen och försöka umgås/leka/uppmärksamma Svante på en och samma gång. Jag kan säga att det är en utmaning stor nog för 2 föräldrar tillsammans på samma gång. Att reda ut hela grejen på egen hand är rena tokeriet. När alla är glada och nöjda är det en helt OK situation. Till och med riktigt trevlig. Man känner sig nöjd, stolt och duktig. Men bara på någon sekund ändras förutsättningarna totalt och det enda man känner då är svettningar, panik och en stark känsla av otillräcklighet. Vi är helt klart i en ny fas och jag hoppas så innerligt att den snabbt ska gå över i något lite mer hanterbart.

Trotts läget har vi väl ändå på något sätt försökt göra något bra av helgen. En hel del flyttpackning såklart, men även lite trevligheter. Söndagseftermiddagen spenderade vi grillandes med våra vänner och grannar på deras innergård. Flickorna var i upplösningstillstånd lagom till vi skulle komma ut, men de lugnade sig när vi väl kommit iväg. Svante lekte och cyklade glatt med granntjejen tillika dagiskompisen och hade inte alls tid för mat. Svåra att fånga på osuddiga kort, då det gick så fort...


Vi vuxna kunde i alla fall sitta ett tag tillsammans och äta och prata lite. Inte barnlöst såklart, utan tillsammans med 3 fina småsyskon. Livet ser inte riktigt längre ut som för ett par år sen. Den saken är klar.

-tobias.

6 kommentarer:

Evelina sa...

All styrka till din fru!
Jag är så imponerad av tvillingföräldrar som även har äldre barn,hur orkar de? Man biter ihop antar jag..
Jag har "bara" tvillingar och brukar nästan bryta samman ibland.
Som sagt, styrka till din fru!!

Anonym sa...

Jag vill bara säga att jag tycker att det är ROLIGT att läsa din blogg. Har inga barn själv än, men jobbar på det (är inte avskräckt).
Lisa K

Linda sa...

ler åt det du skriver. för ganska exakt ett år sedan var det så vi hade det. och det tog musten ur mig MÅNGA MÅNGA GÅNGER. nu när våra "små" är dryga 15 månader så leker de ju också på marken som det stora barnet gör och det är ju SÅÅÅÅÅ mycket lättare då. nu handler det mer om PASSNING PASSNING PASSNING. även de små börjar klättra och utforska allt. vår ellen älskar att hitta små små saker på marken (fimpar, stenar, små föremål helt enkelt) och stoppa i munnen. huga! kram till er och kanske extra mycket till din fru och svante.

TvillingTur sa...

Måste bara tacka för ert stöd och pepp. Några ord såhär ger faktiskt ett mått energi till.

Lisa: Hoppas att jag aldrig gör dig avskräckt, för det är inte alls planen. Så småningom ska ju denna bloggen visa att vi reder ut det ;)

Linda: Roligt att höra att du känner igen dig. Ännu roligare att höra att det ändrar sig. Det vet jag ju såklart att det gör, men just nu är ju nu. Du vet som sagt hur det är.

-tobias.

Frida sa...

Även jag är imponerad över hur man håller rätt på tre barn, jag blir svettig nog över mina två ibland. Ett tips: har du nån sorts bärverktyg (sjal/sele) som du kan stoppa nån av tjejerna i om de blir missnöjda i vagnen? Jag har flera gånger burit en tjej i sjal, en på axeln och kört vagnen med en hand. Våra tjejer diggade inte vagnen när de var små...

TvillingTur sa...

Frida: Helt rätt. En sele är inte alls dumt att ha med sig. Tjejerna tycker det är helt OK att sitta i sele, åtminstone ett tag. Det kan i alla fall vara bra omväxling. Än så länge är det dock bara jag som blivit vän med selen av oss föräldrar i huset. Men jag ska öva med mamman.

-tobias.