söndag 5 april 2009

Härligt sköna dagar

En sån underbart härlig vårhelg. Det spelar ingen roll hur trött man är såna dagar, man kommer upp ur sängen ändå. Betydligt lättare än en gråmulen snålblåstdag i alla fall. I lördags tog vi eftermiddagen till picknick i Kungsparken med nybakade muffins, kaffe och vindruvor. Svante var på toppenhumör och Tora höll sig vaken och fick vara med utanför vagnen för omvälxlingsskull.

Vi har fina parker i Malmö, men vi har även sjukt mycket stora fåglar som härjar i de där parkerna. Det medför 2 stora problem. För det första så är det otroligt mycket fågelskit överallt, vilket gör det näst intill omöjligt att sitta nån stans om man inte har en riktigt bra picknickfilt att sitta på. För det andra så kan man bli överfallen av dessa galningar om man råkar smula ner lite för mycket där man sitter. Dessa fåglar har absolut inga spärrar alls känns det som. När jag var pappaledig med Svante för ganska exakt 2 år sen fick vi fly för våra liv när vi försökte mata några söta ankor i just den parken på just det stället. Det hela började lyckat och mysigt med de små söta ankorna, men bara efter en liten, liten stund var vi omringade av grymt stora gäss som gick fräsande emot oss. Jag fick lyfta upp Svante, slänga hela bullen och springa därifrån. Gässen var ju lika höga som Svante och hade inga planer på att låta bullen gå till spillo på några små söta ankor. Dumfåglar, det är just vad de är. Fula, arga dumfåglar. Men den här gången slapp vi dom i alla fall, även om de fanns där i krokarna hela tiden. Vill man så kan man lyssna på låten "Två dagar vinter" som skrevs samma dag efter fågelöverfallet. Du hittar den om du klickar här, låt nr. 4.

Idag (söndag) var tjejerna med AnnaKajsa i en kyrka här i stan där jag extraknäcker lite då och då som gitarrist. Tanken var att dom skulle sova igenom hela grejen, men inte då. Dom vaknade i samma stund som de klev genom dörren. Som tur var för AnnaKajsa fanns det direkt frivilliga på plats som kunde hjälpa till att hålla och bära. Så både Tora och Rut har idag kollat in hur jag skötte mig bakom gitarren. Jag får väl hoppas att de tyckte det var OK. Inga klagomål i alla fall. Däremot drog dom till sig rätt mycket uppmärksamhet efteråt och jag skulle ju ljuga om jag inte erkänner att man är rätt stolt över de små liven. Men det är ju bland annat det hela föräldragrejen handlar om.

-tobias.

1 kommentar:

Linda sa...

vill bara säga att jag verkligen AVSKYR fåglar. iallafall såna där i parker som är läskiga och tigger och bajsar överallt. bläk!!!