lördag 9 maj 2009

En hel dag tillsammans

Dagen har spenderats utforskande, uppackande, omflyttandes och umgåendes. En riktigt trevlig dag helt enkelt. Efter frukost gick vi ut på promenad. Tjejerna sov i vagnen och Svante cyklade glatt brevid. Vi tog oss igenom byn i lite kringelikrokar för att sedan ta oss en titt på hamnen, båtarna och fiskebodarna. Vi var ute i drygt 2 timmar och Svante cyklade tappert hela vägen. Nere vid hamnen passade vi även på att äta en glass och ha det allmänt mysigt. Det här känns så bra.


Efter middagen var det dags för lite uppackning och möblering. Flickornas blivande sovrum agerar för tillfället avlastningscentral. Där står allt vi inte tagit reda på än. Skönt att kunna ha ett sånt ställe. Det är rörigt nog ändå överallt. Idag var det musikrummet som skulle komma i ordning. Efter att en vägg byggts upp av min käre far har nu ett lite mindre, men riktigt trevligt musikrum kommit på plats. I allafall är det pågång. Gitarrer, pianon, orgel och dator mm. har fått sitt utrymme och det blev mycket lyckat. Känns inspirerande. Medan vi vuxna stökade med den grejen passade Svante på att instudera Blommig falukorv. Jag vet inte hur många gånger han lyssnade igenom den låten idag, men ska man lära sig varenda liten detalj så är ju repetition rätt väg att gå. Mamman smygfilmade honom lite där han satt och jobbade. Jag lägger ut ett litet smakprov här.



På kvällen kom min syster med familj på besök. Efter husesyn åt vi sushi medan Svante och kusinerna tittade på film och åt popcorn. Vilken helkväll de hade. Jag tror Svante slog sitt rekord i att få vara uppe länge. Men de hade det himla roligt och kryssade mellan filmen och Svantes rum där det rådde lite discostämmning. Denna gång var det Välkommen till djungeln med Bröderna Lindgren & Patrik Arve som gick på repeat. Svante var på strålande humör och systranra hängde med oss i köket tills det var dags att sova. Natten till idag var faktiskt lite mer lik de lugna nätterna vi hade för en tid sen. Vi får väl se hur denna natt blir. Kanske börjar dom hitta sitt lugn och ro igen.

Till sist tänkte jag slänga ut en fråga. Vi är på jakt efter en bil. Vi behöver en bra bil som rymmer 2 vuxna, 3 bilbarnstolar och minst en tvillingvagn. Om någon har några bra tips eller erfarenheter - dela dem gärna med oss. Tack på förhand.

-tobias.


3 kommentarer:

Karin sa...

Rolig film och störtskön låt :-)! Härligt att få flytta till större..det är det bästa vi också gjort.

Ang bil så tricket stort utrymme i baksätet för att få till bra lutning på bilbarnstolarna. Vi har en Ford Mondeo kombi fr 08 och är helnöjda. Största utrymmet för bagaget på alla bilar vi kollade som är av "vanlig strlk"(vw, volvov70, peugot etc). Vi har 3 bakåtvända stolar,en bred brio fram i passagerarsätet och 2 acta graco duoflex xtp bak bredvid varandra. Smala, men ändå stora och säkra. Lycka till! Karin

Evelina sa...

Som föregående talare, härligt att få lite större!
ni verkar haft en helmysig dag. Man måste ta sig lite pauser mitt i alla flyttlådor och kaos som då kan råda.
Ang bil, kanske VW sharan?
Har haft en sådan själv förr, men ej med barnstolar men det går att plocka bort säten, tror att du redan fått det tipset?

1+2-barnsmamma Carola sa...

Grattis till nya lyan, verkar bli ett lyft för HELA familjen.

När det gäller bil började vi vår 3-barnskarriär med en volvo 850 och det funkade (men det var enormt trångt) så länge de två små satt i bilbarnskydden. När vi skulle byta och alla tre för en period hade Akta Graco Cosmics bakåtvända stol blev det en omöjlighet:-)

Först hade vi en Seat Alhambra som funkade jättebra för oss. Den är sjusitsig men vi monterade bort de två bakersta sätena för att få plats med all packning som alltid följer i vårt spår.

För ca ett år sedan bytte vi till en VW Sharan (det är samma platta som på Alhambran och även Ford Galaxy tror jag). Vi är supernöjda. Som det är nu kan jag inte tänka mig att byta tillbaka till en "vanlig" kombi, även om storsessan nu sitter i en framåtvänd stol och det är lite bättre plats.
Det är så otroligt smidigt att sätta in och ta ut barnen ur bilen(slipper stå böjd) och vi får plats med tvillingschabraket utan att ens fälla ihop det(nu har vi sällan Emmaljungavagnen i bilen längre utan har en tvillingparaplysulky, men den tar också stor plats). Dessutom sitter man högt och ser bra när man kör, när jag sätter mig i en "vanlig" bil nu tycker jag inte att jag ser något, en vanesak förstås.
Lycka till med valet.