söndag 10 maj 2009

Söndag med tjejerna

Söndagen har spenderats på olika håll. Svante tog med sig mamman till en gammal vän som flyttade från Malmö i vintras. Frågan är om man kan ha en gammal vän när man själv bara är 3,5 år. Men dom har ju ändå "känt" varandra sen de var ett par månader gamla. Vi tillhörde samma föräldragrupp och fixade senare även ihop en babyrytmikgrupp för att sen också hamna på samma förskola. Så visst kan man säga att de är gamla vänner? Det tycker i alla fall jag. Hon var vännen på dagis som han pratade mest om. Det var tråkigt när hon flyttade därifrån, men vi hade ju själva liknande planer. Det är kul att dom fortfarande ses då och då. Även om det blir rätt långt mellan tillfällena. Dom påminner väldigt mycket om varandra. Både utseendemässigt och till sättet. Hoppas att vi kommer fortsätta se till att de får träffas så länge de själva verkar uppskatta det.

Jag stannade hemma och tillbringade dagen tillsammans med Tora och Rut. Det var första gången vi gjort så. Svante och frugan var borta i 8 timmar så jag och tjejerna hade verkligen en heldag för oss själva. Det var riktigt mysigt och gick väldigt bra. Hela förmiddagen var en ren njutning. Men jag vet ju att det är eftermiddagarna som är den stora prövningen. Det är nångång runt 16:00 som tjejernas humör börjar svikta och dom bli trötta, hungriga och gnälliga. Mamman brukar vara rätt trött vid den tiden, lagom när jag kommer hem från jobbet. Jag har inte alls svårt att förstå varför. Dom är helt klart svåra att tillfredställa där på eftermiddagstimmarna. Men som sagt innan dess var de rent av ljuvliga att umgås med.

Under deras middagslur i vagnen passade jag på att utforska nya byn lite mer. Promenerade runt bland husen och ner mot havet och ut på pirarna och bryggorna vid hamnen. Det är rena rama idyllen. Jag mår bra i hela kroppen av denna miljö. Jag tror jag lyckas fylla min dos av stadsbehov under den tid jag är på jobbet. Vägen dit och hem. Det räcker. Behöver jag göra något stadsärende så kan jag fixa det på vägen hem. Mer än så behövs inte just nu. Just nu trivs jag kanon när jag slipper stadspulsen. Att låta tjejerna vila i vagnen i den här miljön går ju inte att jämföra med tidigare läge.


Det räcker gott att ha storstaden på håll, lite i horisonten sådär.

Vi passade på att testa lite nya grejer idag när vi hade så mycket tid ihop. Till att börja med så kollade jag hur de kunde hantera varsin pipmugg med vatten. Det gick sådär. En väldig iver infann sig, speciellt hos Tora. Jag har dock svårt att tro att de lyckades få i sig nåt vatten just denna gången. Men de lär sig nog.

Vi prövade även att strunta i mjukliftarna och istället halvsitta lite i vagnen under en vaken promenad. Det var väldigt uppskattat. Pigga ögon som stirrade på mig hela tiden. Roligt att kunna skoja och busa lite med dom under tiden också.

Nu är det dock dags att gå och lägga sig. Ännu en jobbvecka väntar. Men det är inte så väldans många kvar tills det är dags för sommarledighet.

-tobias.

Inga kommentarer: