tisdag 12 maj 2009

Toppar & Dalar


Vi är killar - vi har snopp och tänder.

Så sa Svante till mig i morse efter att vi ätit frukost och satt tillsammans i soffan. Sen lade han till att kusin Ludvig inte har några tänder. Det har han i och för sig, men han är 6 år och har väl några gluggar. Misstänker att det är dom Svante har spanat in och lagt till grund i sitt resonemang. Många tankar har han i alla fall den unge mannen.

Efter en riktigt jobbig kväll och ännu värre natt beslutade jag mig för att stanna hemma och VAB.a idag. Tjejerna mår inte bra. Svårt att säga vad det är, men bra är det inte. Båda två vaknar gapskrikandes hur många gånger som helst under nätterna. I skrivande stund händer det igen...

Nu ligger Tora hos mamman i sängen och Rut har just vaggats till sömns i sin bilbarnstol av mig. Svante har mardrömmar och skriker NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJJJ, SLUUUUUUUUUUUUTA osv. Sådana här tillfällen är det inte direkt roligt eller mysigt. Frustration, dåligt samvete och trötthet fyller hela kroppen. Inte minst mammans. Jag funderar på att kolla upp möjligheterna för mig att ta ut föräldraledighet någon dag i veckan fram till sommarlovet. Det kanske kan göra någon skillnad. Åtminstone för min kära fru som är själv hemma mitt i alltihop dagarna långa. Hoppas de närmsta 5 veckorna kommer gå fort så vi kan reda ut det här tillsammans. Vi kommer ju ändå ha 8 veckor ledigt i sommar. Det ska väl räcka för att trassla ut en och annan tova i vardagastrasslet.

-tobias.

3 kommentarer:

Vilda sa...

Hoppas tjejerna snart är i fas igen. Svantes kommentarer är ju bara för roliga. Ha det gott! Ulrika

Karin sa...

Åh fy faen. Lider med er. Men vilken fin inställning du har att prioritera vab och f-ledigt för familjens bästa! Lätt att säga, lite svårare att få till i verkligenheten...i vår familj iaf. Men nu är det jag som knegar och slits med samvetet här och där..puh. Hoppas att tjejerna förstår att de ska skriva på dagtid istället snart. Karin

Evelina sa...

Haha, vilken skön kommentar av Svante, så sött!
Vår ene kille har ibland "nattskräck", då han vaknar och är mellan sömn och vaket tillstånd(tydligen ärftligt), kan det vara det?fast lite lustigt om båda får det så många ggr, så det kanske inte är det i alla fall?
Eller är de helt vakna och behöver sövas igen? Testa att dela rum om de väcker varandra, bara för en natt eller så för att se om det blir någon förändring.Jobbigt vilket som för er i alla fall.
Sömn är så viktigt!
Jag hoppas ni får en god natt i natt i alla fall!
/Evelina