söndag 28 mars 2010

Återvinning och starka ljud


Bara knappt 1 minut efter jag lovordat återvinning på en av mina grannbloggar klickade jag mig vidare till blocket.se och snubblade över 2 bobby cars till försäljning till ett angenämt pris. De befann sig bara ett par minuter med bil härifrån så nu står dom och väntar ute i hallen. 1 blå och 1 röd. Bägge med tillhörande släpvagn. Ska bli spännande att se hur tjejerna tar sig an dessa vrålåk i morgon bitti. Kanske även lite spännande att se hur Svante kommer tackla dessa nya leksaker. Vågar man chansa på ett: Vad får jag då? Får inte jag någon present? Och det kan man väl unna honom att fråga. Han lär säkert använda dom minst lika mycket som sina systrar. Åtminstone till en början.

Måste kolla upp en sak. Hur är det egentligen med högljudda tjejer? Små tjejer alltså. Som Rut till exempel. Tora hon kan låta hon med såklart, men Rut är så fruktansvärt högljudd nästan jämt. Hon har världens mest spända stämband som frambringar de mest starka: Maaammaaaa... Paaaaappaaaa... Tiiiiittaaaaaa... Piiiippiiiii.... osv. Ibland (faktiskt ganska ofta) så håller hon för sina egna öron medan hon gastar på. Gärna liggandes på skötbordet där ljudet blir ännu mer genomskärande där det studsar mellan helkaklade väggar. Ibland får vi verkligen fysiskt ont i öronen och huvudet av hennes starka stämma. Och själv är hon bara glad och vill prata. Prata STARKT.

Är det en tvillinggrej? Triggar kampen om att få plats, synas och höras att man tar i ända från tårna när man vill nåt? Är det åldersrelaterat? Kommer det ge sig med tiden? Är det en tjejgrej? Låter tjejer oftare mer än killar? Anledningen att jag tänker så är att av alla barn jag känner så är det mer högljudda tjejer än killar. Men det kan såklart mycket väl bara vara en ren slump. Men det är därför jag frågar. Är det någon som känner igen sig i detta över huvud taget? Man blir ju smått galen av denna ljudnivå. Speciellt eftersom Tora inte är mycket tystare hon. Till och med vår annars rätt så tysta och lugna Svante har börjat ta i när han pratar bara för att rättvis chans att höras han med.

Svar till: Trötta öron.

-tobias.

4 kommentarer:

Vikkan sa...

Ang ljudnivå så försöker mina två överrösta varandra emellanåt. Elias skriker, Johanna skriker, de skriker en och en, de skriker tillsammans.

Så det har nog inte med kön att göra men det är helt säkert en tvillinggrej att försöka överrösta, få uppmärksamhet mm.

Karin sa...

Okej. Jag ska sluta sukta efter 3 tjejer i mina mörka stunder... Mina skriker också kopiöst, helst twinsen. Det kanske är en tvillinggrej. De ska tävla/överrösta/trigga/hetsa varandra till man blir HELT galen. Idag var det spottävling vid matbordet. Den är sådär kul...nej, neeej, NEJ!, NEEEJ (plockar bort den ene sen den andre...). Hörselkåpor kanske? /Karin

Linda sa...

det kan säkert ha med det faktum att de är tvillingar att göra. vår Ellen har ju väldigt hög röst. hon bara tjuter. det kan vara glada tjut eller förbannade tjut. men tjuter gör hon. tyvärr har jag inga bra svar eller råd. försöka föregå med gott exempel kanske och inte triggas och börja skrika själv också ;)

Lisa sa...

Min tjej är extremt högljudd. Hon har ingen konkurrens av någon annan än utan hon bara kör på för egen maskin. Kan vara en tjejgrej. Övriga killar i föräldrargruppen är ju tysta som möss jämt...