söndag 28 mars 2010

Helgbestyr


När Tora verkade må bra igen och det var dags för lite helg. Då slog magsjukan till värre än någonsin på stackars mamman. En liten känsla på fredagskvällen. En trött och lite starkare känsla på lördag morgon. En totalt utslagen mamma några timmar senare. Jag har aldrig sett henne så utslagen förr. Riktigt knockad och dålig. Vi andra mår dock fortfarande bara bra. Något märkliga bajsblöjor hos Tora dock. Man kan tro att hon varit nere vid havet och ätit sandstrand. Men annars allt bra.

Jag och Svante var i alla fall på cirkus i lördags. Vi hade fått fribiljetter av vår goda granne. Han och Svante är bundis, så när han hade fått några biljetter via sitt jobb, tänkte han på vår lille kille. Det är snällt. Svante uppskattade verkligen cirkusen. Speciellt akrobaten som balanserade på stegar utan att luta dom mot någonting. Han var bäst enligt Svante. Näst bäst var killen med hundarna. Det var nog det roligaste numret tycker jag med. Fartfyllt och busigt. Annars tror jag nog att man som vuxen blivit lite bortskämd med vad god underhållning är. Klassisk cirkus känns inte så fantastiskt längre. Lite imponerande ibland, men inte mer. Jag kan även slå fast att det är inte dom vassaste musikerna som tar jobben i en cirkusorkester. Där svängde det inte så värst. Fast dom fyller ändå sin funktion.

Även om cirkusen i sig var uppskattad så var kanske det blinkande plaströret (enligt Svante: lasersvärdet) det allra bästa. Ett blinkande rör som roat alla barn här hemma sen det kom hem.

Annars har helgen varit lugn. Mormodern har varit på besök och passat barnen. Både jag och mamman skulle jobbat lite i dag. Mamman hela dagen och jag på förmiddagen. Mamman kunde såklart inte och jag kände att det nog var bäst att stanna hemma med mina eventuella smittsamma bakterier. Även om jag själv mår bra så vill jag ju inte riskera att smitta någon annan med det som frugan drabbats av. Inte när det visade sig bli så illa. Idag har hon dock varit uppe på benen några gånger, så det går åt rätt håll.

Nu på eftermiddagen har jag och Svante roat oss med att öva på att skriva. Det är inte Svantes favoritsysselsättning. Fast idag var han positiv till det så det var bara att smida medan järnet var varmt. Han var riktigt duktig mot vad han brukar vara. Men han var riktigt duktig när vi istället gick över till läsning. Jag skrev ord och Svante läste. Han fixar hur mycket som helst. När det gäller ord med 3 bokstäver så var han hundraprocentig. Och han läste även ut en hel del andra ord med fler bokstäver. Väldigt roligt. Han har helt klart kopplat hur man gör. Skillnaden mellan vad bokstäverna heter och hur dom låter och kan ljuda fram orden när han koncentrerar sig. Det var en riktigt rolig stund vid köksbordet tyckte vi bägge två. Systrarna roade sig med att sopa i hallen med deras nya sopkvast som jag köpte i förmiddags. Den är lite lättare att tass med än de stora vi har utanför dörren. Nu kommer vi ha det fint sopat här utanför hela våren lång.

-tobias.

Inga kommentarer: