lördag 13 mars 2010

En helg med de små


Lördag förmiddag och Svante har just satt sig i bilen tillsammans med sin mormor och den drygt 1 meter höga Alfons-docka som han fått med sig hem från dagis. Varje fredag lottar dom ut vem Alfons ska få följa med hem över helgen. Sen får man dokumentera och skriva i Alfons bok om vad han varit med om under helgen. Kul grej som verkar oerhört uppskattat av alla barnen. Det finns även en risk att man som förälder (i alla fall jag) kan gå igång på en sån grej och se till att Alfons är med på absolut allt. Kanske var det tur att det var planerat en helg hos mormor så behöver jag inte gå loss på Alfons-aktiviteter. Istället kan jag ägna mig åt Rut, Tora och mig själv. Mamman är bortrest med jobbet över helgen så hon får klara sig på egen hand.

I går kväll var jag iväg och roade mig och kom hem rätt sent. Då känns det i när tjejerna vaknar och vill upp klockan 06:45. När de dessutom är på tornadohumör direkt från start hinner man inte riktigt med. Ibland så får dom någon form av tokspel och bara röjer runt. Gör allt som dom inte bör. Sätter på alla plattor på spisen, plundrar skåp och skriker som besatt när de inte får av sig de skor de just lyckats få på sig...

Nu har dom dock lugnat ner sig och sitter lugna och mysiga och pillar med olika saker här på golvet. Jag passar på att skriva lite här medan jag försöker lösa melodikrysset. Den gråa himlen börjar klarna upp och jag ser fram emot en lång stund ute tillsammans med tjejerna efter att de sovit middag. Kanske ska vi lira lite bandy på planen här intill. Det gjorde vi härom dagen och det var uppskattat. Ska bli skönt att inte ha några andra tider än deras att förhålla sig så här någon dag. Ikväll blir det lugna gatan och ensamsittande i soffan framför melodifestivalen. Inte så trist som det kanske låter. Jag håller tummarna lite extra för Eric Saade eftersom låten är skriven av pappan till grabbarna på bloggen Tvillingar...what! Underbart! som jag besöker så gott som dagligen. All lycka ikväll.


-tobias.

Inga kommentarer: