tisdag 10 februari 2009

Vardagsflum

Trötta människor hamnar ofta i flummiga situationer. Just nu flummas det en aning här i hemmet. Bara under de senaste dagarna har följande vardagsflum inträffat:

Rut som inte alls velat sova i spjälsängen om nätterna har fått sova på golvet i vagnens mjuklift. Här om kvällen (läs natten) när det var dags att få dom att somna ordentligt tog AnnaKajsa med sig Tora i vår säng för att amma henne en sista gång. Rut hade sett till att få sig ett mål strax där innan utan syrran, så hon behövde inte mer käk denna kväll. Så medan Tora ammade och sövdes hos AnnaKajsa stoppade jag ner Rut i mjukliften för att vagga henne till sömns. Det gick rätt bra och Rut sov ganska snart och fortsatta sova gott på golvet hela natten. Tora sov snart gott hon med och jag kunde försiktigt lägga över henne i spjälsängen utan att hon vakande till igen. Nån gång tidigt på morgonen vaknade Tora i spjälsängen och ropade på oss. Jag for upp och skulle hämta henne till AnnaKajsa men märker då att det inte alls är Tora som ligger där, utan Rut. Rut som inte vill sova i sängen. Rut som redan hade ätit innan läggdags och inte behövde mer mat. Rut som alltid vaknar när man försöker lägga över henne i spjälsängen. Tora låg dock snällt och sov på golvet trots att hon inte ätit det sista nattmålet som vi trodde vi gett henne. Märkligt. Hur kunde det bli så fel och ändå så rätt?

En annat natt, strax därefter vaknade vi av att Svante hade en mardröm och var ledsen inne på sitt rum. Jag gick in till honom, men han ville helst ha sin mamma hos sig och ropade vidare efter henne. AnnaKajsa kom in till honom och jag gick åter till sängs för att få sova vidare. Påväg till sovrummet hör jag AnnaKajsa säga: lägg över barnet som ligger i vår säng... Vilket barn är det? frågar jag. Inte vet jag, men flytta över det till spälsängen får jag till svar. Det var liksom ingen idé att försöka fundera ut vem som hade hamnat i vår säng denna natt, vi skulle säkert ändå bara gissat fel. Det visade sig i alla fall till slut vara Tora. Denna natt var det Rut som låg i insattsen på golvet brevid spjälsängen.

Inga större galenskaper, men små flummigheter som hela tiden smyger sig på oss. Misstänker att det kommer fortsätta i samma spår ett tag till, tills nätterna börjar bli mer stabila. Den som håller sig vaken får se.

-tobias.

1 kommentar:

Vilda sa...

Hahaha! Kul men inte det minsta konstigt. Ni är nog inte de första som tar fel på små enäggsbebisar.

Ulrika