tisdag 16 februari 2010

En tur i tvättkorgen


I helgen small det till och sen var alla barnen dunderförkylda. Man kan undra vad som händer. Helt plötsligt så rinner snoret som Niagarafallen ur näsorna och ögonen är blanka och trötta. Svante inledde alltihop i fredags. Han sa att han hade ont i halsen och någon timma senare hade han knappt någon röst. Under lördagen hade han hosta och och var jättehes och allmänt smålåg. Tjejerna sov oroligt under helgens nätter. Vaknade och var ledsna. Svårt att somna om. Natten till måndagen lät de som små sågverk där de låg och snorsnarkade båda två. Så långtråkigt med dessa förkylningar. Det tar lite för mycket av deras energi och det blir allt för lätt gnälligt och tråkigt.

Idag har dom dock hållit fanan hyfsat högt och trotsat sina rinnande snokar. Humöret har varit helt OK även om det varit några stycken ihopbrytningar. Jag lyckades i alla fall få med dom till tvättstugan när jag behövde gå dit. Svante valde att vara ensam hemma en stund. Det tycker han är spännande. Och då vi bor vägg i vägg med tvättstugan känns det inte så värst allvarligt att låta honom stanna hemma själv den stund det tar att hänga upp lite tvätt och sätta igång nya maskiner. Han är alltid nöjd när man kommer genom dörren igen och han har varit hemma ensam. Systrarna fick idag åka med tvättkorgen då jag inte kom på något bättre sätt att få med mig både dom och tvätten. Det var som tur var inte så mycket i korgen denna runda så dom fick plats mer än väl. Hyfsat roade av åkturen var de också.


Jag tror Svante är redo för att gå till dagis i morgon igen. Det får morgonskicket avgöra. Han är fortfarande lite hes, men har varit pigg och glad hela dagen idag. När systrarna sov middag hjälpte han mig att sätta upp en lampa. Sånt tycker han är så kul. Då hämtar han sin värktygslåda med riktiga värktyg som jag får låna. Det är bra det, för jag har inte någon jättesamling av verktyg själv. Sen sökte vi på nätet efter ritningar till pappersflygplan. Det var lätt att hitta så vi skrev ut ett par stycken. Svante var så imponerad över hur skrivaren kunde kopplas till datorn och till och med skriva ut flygplansritningar. Och när man tänker på det så är det ju rätt så häftigt ändå vilken teknik vi har hemma och ser som så självklar. En skrivare är ju ingenting i vår teknikvärld. Men när en 4a-åring vill vika pappersplan och pappan inte lyckas något vidare så har vi en maskin hemma som kan fixa fram ritningar på bättre modeller. Det kan man gott bli lite imponerad av.

-tobias.

1 kommentar:

Evelina sa...

Så sött med tjejerna i tvättkorgen! Gullungar!