onsdag 3 februari 2010

Normalonsdagen

Normalt igen. Svante tillbaks på dagis och det känns som det brukar. Det innefattar en piggare Svante och mer lätttillfredställda systrar. Det är helt enkelt lite för mycket att ro i land när alla barnen är hemma hela tiden i för många dagar. Ingen blir riktigt nöjd. Men idag kändes det bra igen. Och när Svante är hämtad på dagis är det inga problem att vara hemma allihop. Då har vi ju inte nött på varandra sen tidig morgon.


Jag tror att jag och Svante har skapat en tradition. Den heter onsdagspannkakan. Eftersom mamman alltid jobbar sin 13-timmarsdag på onsdagar så har vi ju även hela kvällen för oss själva. Och både Svante och jag gillar ju pannkakor, vilket mamman också gör fast inte lika mycket. Så då passar vi på att steka pannkakor till kvällsmat på onsdagar. Ikväll fick även Tora och Rut vara med att ha pannkakor som självaste huvudrätt. Tidigare har dom bara fått smaka lite som efterrätt. Men inte idag. Så med mosad banan och blåbärspuré smaskade dom gladeligen i sig var sin rejäl omgång. När deras tallrik var tom sträckte dom den mot mig så jag skulle ladda om med en ny pannkaka. Ingen tid att förlora. Otåligt satt dom och tittade medan jag gjorde i ordning dom så snabbt jag bara kunde. Sen kalasades det vidare. Trevligt med onsdagspannkaka.


Och ännu en onsdagskväll där alla barn sover som stockar innan klockan slagit 20:00. Systrarna sa inte ett pip ikväll. Vi läste en liten bok, la ner dom i sängen, släckte lampan, sa god natt och gick ut. Inte ett pip. Sen var det bara att borsta tänder med Svante, läsa bok, hämta vatten, vänta och blunda medan han ska kissa, släcka lampan och gömma sig under täcket, pussa och krama, säga god natt. 1 minut senare så snarkar han. Underbart. I morgon kommer tjejernas kompisar på besök igen. Det ska bli trevligt.

-tobias.

2 kommentarer:

Karin sa...

Grattis till lyckade nattningsrutiner! Skönt att det funkar. Bra jobbat med alla 3 under kräkveckan. Det är en utmaning att tillfredsställa alla 3 tycker jag iaf. /Karin

Familjen Sundström sa...

Vad roligt att läsa att nattningsrutinerna fungerar även hos er. Vi har nog en liten väg kvar till det där "inte ett pip" men snart så...
Plättar ;-) är jättegott (eviga diskussionen om plättar och pannkakor, går hett till här hemma). Men idag lagade min man ugnspannkaka för första gången i sitt liv, som även barnen fick njuta av.
Kanske vi också kan införa en ny tradition snart med onsdagspannkaka eller plättar :-)
// Sargit