lördag 17 januari 2009

Av & På

Gårdagen var nog den mest harmoniska dagen i våra tvillingsystrars liv. Hela dagen var de tillfreds och hela kvällen, nästan. När jag hade lämnat Svante hos mormor och kört tillbaka till Malmö hade klockan hunnit bli runt halv 9. När jag steg in genom dörren möttes jag av rena lugnet. Tora låg och kikade i soffan och Rut satt i sin babysitter och höll sin mamma sällskap i köket. AnnaKajsa hade hunnit laga en underbart god middag som vi dessutom kunde sitta och äta i lugn och ro. Fantastiskt trevligt helt enkelt. Men säg den lycka som varar...

Vet inte riktigt vad klockan hade hunnit bli, men tjejerna hade i alla fall börjat gruffa lite. Inte på något speciellt obehagligt sätt, utan bara som dom brukar. Men när det väl var dags för dom att läggas i säng gick larmet igång rejält. Först verkade det som de var nöjda och belåtna och såg ut att somna gott. I detta läge passar jag på att sticka ner till tvättstugan för att hänga upp en maskin tvätt. När jag kommer upp igen möts jag inte alls av samma sköna lugn som jag gjort tidigare på kvällen. Tvärt om. Det var ljudet av två enormt upprörda och missnöjda små tjejer som verkligen inte ville ligga i sin säng och sova. AnnaKajsa hade en galet panikslagen blick och var inte alls nöjd med situationen. Det var två svårtröstade döttrar som hade vaknat till. Fram till klockan 3 höll dom oss vakna genom att växla mellan nästan-sömn och avgrundsskrik. Inte mycket till sömn denna natt alltså. Eftersom jag inte lyckats få färdigt tvättandet heller så blev det dessutom en tidig morgon. Dålig start på en helg som var tänkt till att skänka lite extra sömn.

Nu ligger dom dock där och sussar sött såklart. AnnaKajsa har åkt till Ikea och jag har lyckats få tvätten klar och ätit frukost. Är inte jättesugen på att dammsuga och städa, men det är nog dessvärre just vad som måste göras. Det ser inte riktigt ut som det bör här hemma. Lite senare ska jag sticka iväg och hämta en bärsele som jag hittat på blocket. Vi har fått låna en av våra grannar och den är mycket populär. Så då är det väl lika bra att skaffa en till så dom kan hänga i stereo.

-tobias.

Inga kommentarer: