lördag 24 januari 2009

Slut på batterier

Idag tog nog mina reserver slut. Åtminstone krävde dom en rejäl refill. Det som fick det att rinna över var våra icke sömnvilliga tjejer, som igår höll mig vaken till 03:35. Planen för gårdagskvällen var att AnnaKajsa fick gå och lägga sig efter att de ätit sista målet. Jag och tjejerna stannade upp för att lugnt och stilla bli trötta och somna. Vid 00-tiden satt de så söta och lite dimmiga i sina babysittes och såg ut att kunna somna när som helst. Det gjorde dom också, fast bara i korta stunder. Sen vaknade dom igen och var ibland glada, ibland ledsna och ibland trötta. Jag tyckte det verkade som dom när som helst skulle somna på riktigt, men icke. När klockan var 02:30 gav jag upp och bestämde mig för att se om dom kanske skulle komma till ro lättare i sin säng denna natt. Men det gjorde dom absolut inte. Nu blev dom istället väldigt besvikna och högljudda. AnnaKajsa fick rycka in hon med och med amning och bärande lyckades vi tillslut att få dom att somna kl 03:35.

I våran plan ingick även att AnnaKajsa skulle gå upp med barnen på morgonen och jag skulle få sovmorgon. Strax efter 10 fick jag komma upp till ett dukat frukostbord. Allt vore ju perfekt om det inte vore för att jag kände mig som om jag skulle kräkas vilken sekund som helst. Jag var ärligt orolig över att jag fått kräksjukan. Jag fick gå till sängs igen och sov nu som en stock till kl 14 och kände mig tillslut äntligen betydligt piggare. En tung huvudvärk finns kvar, men den går nog snart över tack vare lite alvedon. Kräksjukekänslan är i alla fall borta och det känns otroligt bra. Det var nog bara frågan om batterikollaps. När ska vi få ordning på det här egentligen?

-tobias.

3 kommentarer:

Vilda sa...

Stackars trötta er. Hoppas ni får sova mer i natt!

Anonym sa...

Usch, vad det är jobbigt att inte få sova. Vi har tvillingar som är två veckor äldre än era och jag är nog lika trött som du ungefär. Tänkte dela med mig av två tips som vi har haft stor glädje av för att få våra små att sova i sin spjälsäng. 1. Vi värmer upp deras säng med en vetekudde för att övergången från våra varma famnar till deras kalla säng inte ska bli så stor. Har funkat jättebra. 2. Köp "Vyssan lull" från Brio. Det är fyra bolliknande saker som man sätter under spjälsängens ben som gör att man kan vagga sängen. Kostar ca 300 kr, men är värt varenda slant. Hoppas att tipsen hjälper er. Annars kan mantrat "det blir snart bättre, det är bara att vänta" kanske kan vara till nytta. Funkar sådär tycker jag själv... /Nina

TvillingTur sa...

Nina: Tusen tack för tipsen. Låter hur klokt som helst. Ska givetvis provas. Kanske kan det resultera i ett uppföljande blogginlägg med ett lyckligt slut så småningom.

Allt gott och lycka till med familjelivet.

-tobias