fredag 16 januari 2009

Helg igen

Äntligen fredag och hemma från jobbet. Inte för att jag har något emot att vara på jobbet, men fredag, helg och allt där till är ju ändå himla gott. Den här helgen ska Svante åka och hälsa på sin mormor och vi ska låna hennes bil. På så sätt kommer vi förhoppningsvis att få sova ut lite grann på morgnarna och dessutom kunna åka lite ärenden. Svante kommer i sin tur ha en mysig helg hos mormor med lite skogspromenader och annat skoj. Sånt som inte är så lätt att få till här mitt i stan.

Annars har veckan rullat på i ryslig fart. Igår (torsdag) fick jag bli hemma och VAB.a då Svante hade haft en väldigt orolig natt och inte kunnat sova alls bra. När han väl var i säng igen var det snart dags att gå upp för att komma iväg till dagis. Han var inte lätt att få igång, så jag gav upp. Han sover alltid så gott om nätterna att jag misstänkte att något var på tok. Visst var han lite slö och hängig under förmiddagen, men sen piggnade han till och allt var som vanligt igen. Skönt det. Har ingen jättelust att se honom drabbas av nån influensa eller liknande. Idag var han åter på dagis och jag på jobbet. Hemma var mamman och tjejerna och de har tydligen haft en väldigt trevlig och mysig förmiddag. Två harmoniska små systrar som bara gjort det lätt för sin mamma. Sånt sitter inte fel nån gång.


Igår kväll (eller natt kanske man säger om klockan är över 00:00?) bjöd Rut på en uppvisning i kräk-konst som jag aldrig tidigare skådat. Som jag nog nämnt nångång så kräktes aldrig Svante så jag har ingen rutin på det där. Våra små tjejer kräks dock en hel del. Oftast är det inga jättemängder, utan snarare småkräkningar lite då och då. Men igår fick vi se på fyrverkerier. Efter kvällsamningen brukar de även få lite ersättning på flaska. Ibland matar jag båda två samtidigt medan de sitter i sina babysitters och så var fallet igår. Helt plötsligt stannar Rut upp och blir helt stilla några sekunder för att sedan ljudlöst fullständigt explodera i en "mjölkfontän". Det såg ut som att hon fick upp allt hon ätit senaste dygnet på mindre än 3 sekunder. Det var nästan som ett hån mot de minihaklappar vi hade klätt dom i för att skydda deras pyjamasar för eveutuella olyckor. Dom små skyddslapparna hade ingen chans vill jag lova. Hon var helt genomblöt och likaså den babysitter hon satt i. Själv var jag helt chockad. Märkligt också hur oberörd hon sen verkade vara. Själv skulle jag helt klart kännt mig en aning matt efter en sån kraftansträngning. Men så är jag ju också en mes.

Nu ska jag packa Svantes Spidermanväska och förberda inför tågresan mot Ängelholm. Det är alltid roligt att åka tåg tillsammans med Svante. Han har så många funderingar som han bjuder på när man sitter sådär tillsammans och tittar ut genom fönstret. Drygt 1 timmas tågresa är en perfekt längd för oss bägge två. Man hinner inte riktigt tröttna, utan tycker det känns rätt behagligt att bara sitta ner och tuffa på. Trevlig helg.

-tobias.

Inga kommentarer: