söndag 11 januari 2009

Roligt i Röran

Vardagen har börjat på allvar. Jag är igång på jobbet, eller åtminstone så är jag på jobbet och försöker vara igång. I torsdags lyckades jag banne mig tappa huvudet en sekund och nicka till mitt under en lektion som jag höll i. Är du trött? Frågade en elev och jag kunde ju knappast påstå något annat. Tur att jag inte undervisar i lugna stillasittande diskussionsämnen mer än 1 timma i veckan. Tacka vet jag musiksalens ljudnivå och tempo. Där är det svårsomnat.

Mitt i röran händer det ju faktiskt en hel del roligt. Flickorna har börjat skratta. Eller åtminstone le. Med hela munnen och med tindrande ögon. Då och då, sen i fredags händer det att de bränner av ett leende när man skojar lite med dom. Väldigt uppskattat av föräldrarna som tycker om positiv respons. Svante har lyckats tilltalat sin mamma: lilla stumpan, vilket roade oss väldigt mycket. Han (som de flesta barn) har en god förmåga att snappa upp det mesta han hör. Denna gång hade han lyckats suga åt sig vad hans mamma då och då kallar småsystrarna för.

Natten mellan lördag och söndag vaknade tjejerna för att äta vid 5-tiden. Efter amningsstunden somnade Rut om rätt så fort medan Tora totalvägra att ens försöka verka lite trött. Efter någon timma började hon slokna lite och somnade till när jag bar omkring på henne. Men så fort jag försökte lägga ner henne i sängen vaknade hon direkt och gapskrek. Detta hände flera gånger under närmaste timmen och jag kände att jag blev mer och mer knäpp under tidens gång. Jag ville verkligen inget annat än att själv få somna om. När klockan hade passerat 06:30 och Tora fotsatte envisas med att somna bärandes och vakna liggandes började tankar likt feberflum fara runt i mitt huvud. Jag drog hela tiden parallerer från lördagkvällens avsnitt av "Stjärnor på slottet" som vi hade tittat på. Jag tyckte Tora höll sig med divafasoner likt både Kerstin Dellert och Jonas Gardell, som (enligt mig) båda två då och då tappar fotfästet en aning. Men vad har detta med stackars Tora att göra? Inte vet jag, men just då tyckte jag tanken var hyfsat logigsk. Jag hoppas slippa sådana surrealistiska tankegångar den närmaste framtiden. Det kan ju inte vara hälsosamt.

-tobias.

1 kommentar:

Vilda sa...

Känner igen det där med tankar som verkar så logiska mitt i all trötthet som man sedan inte alls kan förstå logiken bakom. Lite komiskt...

Hoppas ni får sova i natt! /Ulrika