tisdag 27 januari 2009

Scener ur en vardag


Inne i badrummet ligger en 2-månaders tjej naken på skötbordet och sprattlar med benen. Intill sitter pappan på toalettlocket och matar tvillingsystern med nappflaska. I rummet intill står en till synes besvärad mamma och torkar kräks från golvet. Mitt framför står en glad 3-årig kille i nedspydd pyjamas och utbrister lyckligt -jag raaaapade! Allt detta sker på en och samma gång och man kan lätt ställa sig frågan -hur hamnade vi här?


För att göra en lite längre historia snäppet kortare började det hela med att vi allesammans var hemma denna dag då Svante hade feber och en ruskig hosta. Strax efter att Svante fått på sig sin pyjamas och just är påväg för att borsta tänderna får han en hostattack. Denna attack leder fram till en rejäl kräkning och eftersom Svante är duktig och försöker hosta i sitt armveck kommer denna kaskad såklart just i armvecket och ner över pyjamas och golv. AnnaKajsa tar in Rut till badrummet där jag just bytt om på Tora. Jag sätter Tora i hennes babysitter och klär av Rut på skötbordet. Tora blir jätteledsen och vill inte alls sitta i sin babysitter. Hon vill inte heller hänga i selen. Hon vill bara äta. MammaKajsa är inte riktigt upplagd för att amma då hon som sagt är i full färd med att torka kräks och ta hand om Svante. I såna lägen är det underbart att kunna ge mat via nappflaska istället. Så där hamnar jag på toaletten för att mata Tora och samtidigt ha koll på Rut som ligger på skötbordet och sprattlar.

Tänk att få sett det här utifrån i genomskärning. Samtidigt som man kan beskåda grannarna pyssla med sitt. Nån kanske sitter och är irriterad över MODOs ostadiga spel, en annan försöker samla ihop alla sina (på tok för många) hundar för en kvällspromenad och en tredje pudrar pannan ända upp i luggen. Ja, inte vet jag vad som händer parallellet med vårat liv i vårat eget hus, men det sker säkert en himla massa olika saker på samma gång? Det ena märkligare än det andra.

Annars kan avslutningsvis bjuda på dagens citat undertecknat AnnaKajsa. När Svante välte ut ett glas vatten samtidigt som han placerade ett grytunderlägg på sitt huvud öppnade hon sin mun: "Han ser ut precis som jag och uppför sig precis som dig. Tänk vad bra det skulle va om det varit tvärt om."

-tobias.

2 kommentarer:

Vilda sa...

Ni verkar ha fullt upp verkar det som. :-) Verkar som att det går mycket på dagisen nu. Halva Alex barngrupp ligger hemma i feber och magåkommor. Isch!

1+2-barnsmamma Carola sa...

Åh, jag blir alldeles full i skratt när jag läser ditt inlägg. Förstår att det inte kändes så kul när ni var mitt i det men iaf... Kan bara säga att jag känner igen vår familj i denna och många andra situationer som ni har hamnat i och kommer att hamna i.
Det är underbart med tvillingar, vi har 2,5 år mellan storasyster och tvillingarna, men jösses så intensivt det är ibland. Emellan varven känner man sig otroligt otillräcklig som förälder.
Det kommer bli lättare dock. Nu tycker jag att det mesta går så otroligt mycket smidigare, när storasyster är 5 år och tvillingarna 2,5.
Lycka till och krya på er.
Hälsningar Carola