tisdag 9 december 2008

Växande barn

Idag var det dags för Tora och Ruts andra besök på BVC för mätning och vägning. Båda två har fortsatt att gå upp bra i vikt. 200 g även denna gång, vilket alltså innebär att dom lyckats lägga på sig en chokladkaka var per vecka. Bra jobbat tycker jag. Dom har även lyckats växa ca. 2 cm sen dom föddes. Rut ligger fortfarande i täten rent storleksmässigt, medan Tora är något mer aktiv i sitt tittande. Däremot reagerade Rut väldigt tydligt idag när dom låg hos mamma AnnaKajsa och jag dök ner pratandes över dom. Hon vände direkt sitt huvud mot mig som för att se vad som var pågång.

Annars sover dom fortfarande väldigt mycket, men har börjat ha aningens mer vakentid nu på dagarna. Lite på förmiddagen och lite på kvällen innan det är dags för nattning. Det är bra då det gör att dom sover bättre på nätterna. Senaste tiden har dom bara vaknat när det varit dags för käk. Sen har dom kunnat somna om rätt så lätt igen. Så ingen mer vakenstafett än så länge. Men den kommer väl i natt igen då, bara för att jag nämner det.

AnnaKajsa har hittat på en liten sång om Svante och hans systrar som han tycker väldigt mycket om. Han ber henne sjunga den flera gånger om dagen och givetvis innan han ska sova. Han myser med hela kroppen och nickar instämmande varje gång hans namn nämns. Svante har för övrigt själv börjat hitta på egna små sånger. Både melodi och text som till och med är på rim. Sånt värmer i våra musikerhjärtan kan jag lova. Om jag lyckas spela in honom någon gång ska ni få höra. Det enda problemet är att han blir så distraherad så fort han får en mikrofon framför sig. Men han kommer nog vänja sig en vacker dag. Vi har ju lyckats någon gång tidigare.

Bolibompatittande i soffan.

-tobias.

Inga kommentarer: