fredag 1 januari 2010

En udda uppladdning för ett Nytt År

En vecka innan julafton gick vi igenom en liten test i familjen. Testet gick ut på att se hur vi skulle klara ut nästan en hel veckas magsjuka. Inte bara 1 av oss. Inte heller 2, utan alla 5 såklart. På något överlevnadsinstinktivt sätt lyckades vi parera varandras toppar och liksom sicksacka oss igenom varandras katastrofer. När mamman mådde som sämst lyckades jag hålla flaggan hyfsat uppe. Svante och jag hann att komma iväg och köpa julgran och lagom hem för jag sen någon timma senare skulle tappa all färg i ansiktet. Vi hann precis natta tjejerna och jag sprang direkt ut från deras nedsläckta rum mot närmaste toalett för att sen spendera resten av kvällen till sängs. Svante och mamman klädde granen. Det var mammans tur att hålla båten flytande. Nån gång runt 12-tiden den natten vaknade både Svante och Tora. Svante skrek inne på sitt rum och Tora likaså. Vi rusade upp och tog hand om var sin. Tora rapade och släppte sig så det låg dimmor i rummet. Svante hade just kräkts i hela sin säng, på sin vägg och sitt golv. Så där stod vi kräksjuka mitt i natten och torkade och torkade. Bäddade och tröstade. Bar och klöktes. Hemska natt. I det tillfället var man ändå glad att Rut sov. Alltid nåt.


Allt detta bidrog till att vi var så illa tvungna att hålla en rätt låg profil i vårt julstökande. Vi gjorde verkligen vårt yttersta för att ha det så trevligt och mysigt tillsammans i familjen som vi bara kunde. Och mitt i allt detta så hade det fallit mer snö utanför fönstret än det tidigare gjort här under mina år i Skåne. En förmiddag tog vi modet till oss och gick ut för att låta Svante få åka lite pulka. Det var bara att bita ihop och hoppas på det bästa. Måtte magarna hålla sig i skinnet i någon timma i alla fall. Det gick bra och det var riktigt mysigt. Efteråt var vi dock som vrak igen och Svante åkte på ännu en omgång kräk. Hela vårt hem luktade skumt. Inte alls kanel och pepparkakor som det borde. Men dagen innan självaste julafton var vi alla åter på benen och mådde förhållandevis bra. Smått skakiga och ett par kilon lättare, men bra.


Julafton blev mycket lyckad och alla trivdes. Tomten dök upp och klappar delades ut. Svante var i sitt esse. Oj vad en 4a-åring kan vara glad i paket.

Sen har dagarna rullat på och igår var det Nyårsafton. Tjejerna kom i säng hyfsat i tid och Svante fick för första gången vara med hela kvällen. Vid 12-slaget var han salig och beundrade alla fyrverkerier med hela sin kropp. -Jag kan knappt tro mina ögon, utbrast han flera gånger. Han var så uppfylld av detta. Väldigt roligt att se. Misstänker att det kommer pratas en del om denna natt ett tag framöver. Idag ligger vi på lågvarv och tar det lugnt. Mamman är inte längre föräldraledig, men är såklart ledig från jobbet idag ändå. Nu är det min tur att ta hand om vardagen här hemma. Det kommer bli spännande på många sätt. Jag ska göra mitt yttersta för att dela med mig av dagarna här på TvillingTur. Gott Nytt År alla.

tobias.

3 kommentarer:

Evelina sa...

Åå fy sjutton för att vara sjuka allesammans samtidigt, en mardröm!
Skönt att ni hann bli hyffsat pigga så ni kunde få njuta av julaftonen! Spännande och härligt att få vara lite "föräldraledig", längtar nästan tillbaka! Ha det underbart med de dina nu.

Familjen Sundström sa...

Stackars er! Vi klarade oss rätt bra med bara 24h var med kräksjukan före jul, så danföre dan var vi på benen och hann med det mesta iaf, sen var vi upp till fyra på morgonen men hann gjorde vi ;-)
Ska följa med glädje era äventyr under din föräldraledighet.
hoppas bara att min man vill ta över bloggandet nu då jag börjar jobba och han blir hemma...
God fortsättning på det nya året!

Linda sa...

åh, nej. det är ju värsta fasan, att alla FEM ska bli sjuka!!! ni är så coola som klarade det så bra!

nyårskram från väst.