tisdag 12 januari 2010

Tisdagsrapport

Nu är nya vardagen igång. Hemma med barnen hela veckan förutom måndagen då jag befinner mig på jobbet. Känns som att jag får ut det bästa av det mesta. I alla fall än så länge såhär efter nån vecka. Det är roligt att lämna och hämta Svante på dagis. Få inblick i hans vardag med vänner och fröknar osv. Kul att få ansikten på alla namn. Klart att en grinig morgon och en trött kväll kan kännas påfrestande på alla sätt och vis. Men en dag som denna när alla är på strålande humör från början till slut. Då finns inte mycket att klaga på.


Systrarna har hittat ett nytt favoritställe i hemmet. Ett av mina gitarrfodral är oerhört roande att sitta i, stå i, klättra på och allt annat man kan tänkas göra med ett gitarrfodral. Tora har även idag funnit en stor kärlek till ett gammalt gitarraxelband som hon lyckats lägga beslag på. Hon har haft det runt sig stora delar av dagen.

Efter hämtningen av Svante idag passade vi på att stanna ute en stund och bygga en snögubbe. Vi tog den lilla mängd snö som fanns i vår pyttelilla trädgård och fick ihop en passande liten snögubbe med både morotsnäsa och kottfötter. Svante var stormförtjust och kunde inte få nog av vårat konstverk.


Tjejerna spatserade omkring så gott dom kunde i sina overaller. Mycket nöjda och fascinerade av denna snö som idag var nollgradigt kramvänlig. Efter att Rut lyckats göra magplask i den enda vattenpöl som fanns i vår närhet var det dags att gå in. Men innan dess han de utforska rätt så mycket av det närmaste omgivningen utanför ytterdörren. Man behöver inte ge sig av på några längre utflykter för att roa dessa 1åringar.


Själv har jag idag roat mig med att sätta ett streck för varje gång jag lyft ur Rut från kylskåpet. Det slutade på 32 streck innan de gick till kojs ikväll. Det är inte illa jobbat. Mest besatt är hon av 2 limefrukter som ligger där inne. Under något av de sista kylskåpsbesöken ikväll lyckades hon tydligen smaska rätt bra på 1 av dom för hon luktade lime i hela munnen. Svante tyckte denna limedoftande mun var så fantastiskt kul att han bara var tvungen att ringa sin mormor och berätta om allt ihop. Så kul kan det bli av endast ett kylskåp, en lime och en Rut.

3 kommentarer:

Evelina sa...

32 ggr! Det finns lås i form av en liten rem och ett spänne man kan köpa just för limefruktstjyvar;-)Det kommer att utvecklas till musikaliska fjun ser jag!
/Evelina

Linda sa...

32 gånger, imponerande vilja där, Rut! Svante verkar så fin. / Linda

Karin sa...

Haha! Rolig räkning, ska anamma den. Hoppas det blir varmare för er så att stackars michelingummorna får det lättare att ta sig fram utomhus ;-) /Karin