onsdag 13 januari 2010

Sömn - Natt och Dag

Lite tröttare barn idag. Ingen katastrof, men ändå tydligt många gånger. Något störde de små i natt. De vaknade till och skrek som om de hade ont. Det brukar vara magen som ställer till det för dom. Ett lite högre snitt på blöjbytena idag än vanligt tyder också på magkrångel. Så när de vaknat vid 5-tiden och inte riktigt lyckats somna om så är det klart att ögonen går i kors runt 11-tiden på förmiddagen. Vi har ju hoppat över förmiddagssömnen nu sen en vecka tillbaka och det har fungerat riktigt bra. När vi lämnat Svante på dagis vid 9 brukar framförallt Tora se lite småtrött ut. Det är efter lämning de tagit sin förmiddagslur tidigare. Så det sitter väl i som gammal vana att bli lite trött då. Men bara man hittar på något. Ute eller inne. Så håller de glatt igång till 11 då det börjar bli lite kinkigt. Då passar det bra med mat och sen är de i säng vid 11:30 ungefär och somnar på någon minut helt på egen hand i sina sängar. Sen sover de ganska exakt 2 timmar. Ibland sover Rut något längre. Jag låter dom sova tills dom vaknar helt enkelt. Enda tiden vi måste passa är att Svantes hämtning kl 15. Men det har hittills inte varit några problem att hinna med. Vi hinner även ta ett litet mellanmål innan vi ger oss av. Skönt att bara ha dagiset på nån minuts avstånd. Sånt underlättar mycket.

Nattsömnen har förövrigt varit väldigt stabil sen vi la om sovtiden på dagen. Den ändringen tillsammans med nya nattningsrutinen har gjort riktigt gott. Det känns absolut som om de sover betydligt tryggare och lugnare när de somnat själva i sina sängar. Inte som förut när de somnade i våra famnar och sen blev lagda i sina sängar som i smyg. Mycket bättre nu. Nu sover de i regel från de somnat tills det är morgon och det brukar resultera i ca 11 timmars sömn per natt för deras del. Själv känner man sig ju utvilad och nöjd med 6 timmars sömn per natt nu för tiden. Man är rätt anpassningsbar ändå. Jag har till och med hunnit läsa en av de böcker jag fick i jul. Första boken på över 1 år. Jag är visserligen ingen bokmal, men det senaste året har det varit skrattretande att ens försöka läsa. Antingen har tiden inte funnits eller så har ögonen gått i kors redan efter fjärde bokstaven i första ordet. Det tar tid att komma igenom en bok då.

I morgon kommer tjejernas bästa vänner på besök. Det är de jämngamla tvillingtjejerna vars mammor en dag för ungefär 1 år sen sprang på varandra på stan - Lade märke till likheterna i varandras last och började prata lite. Sen dess har våra familjer setts en hel del. Vi har varit på Ven tillsammans. Vi har firat 1års-kalas både för våra och för deras små. Vi har haft middagshäng och allt det där. Vi har det väldigt trevligt ihop, för att inte prata om barnen. De 4 tjejerna älskar varandras sällskap. De skiner upp som solar när de får vara tillsammans. Så nu kommer de tillsammans med sin föräldraledige pappa och hälsar på i morgon. Det ska bli kul.

-tobias.

2 kommentarer:

Linda sa...

era rutiner minner mig mycket om mitt liv för ungefär ett år sedan... roligt att träffa andra tvillingfamiljer, håller med. som att man har stort behov av att träffa andra i liknande situation...

Familjen Sundström sa...

Skönt att det har fungerat bra med de nya rutinerna. Det är väl något jag saknar själv, att kunna umgås med andra tvilling familjer...
Ja läsa böcker har man ju inte hunnit/orkat det senaste året, men jag har också hunnit med några sen barna börjat somna bättre. Det är mindre och mindre protester för var kväll nu. Synd bara att jag har svårt att lägga ifrån mig den bok jag läser, hänt nu två kvällar att jag läst ut den bok jag börjat utan att märka att tiden gått och timmen blivit väldigt sen... det får jag ju då lida på morgonen istället ;-)